Witamina A — dlaczego jest ważna dla organizmu człowieka?

0
77

Jako witaminę A określa się grupę związków chemicznych. Najważniejszym i najbardziej znanym z nich jest retinol. Witamina ta należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Znajduje się w wątrobie oraz tkance tłuszczowej. Jej niedobór jest niebezpieczny dla zdrowia, ale jej nadmiar także jest niepożądany dla organizmu. 

Rola witaminy A

A więc na co jest witamina A? Jest ważna dla prawidłowego widzenia. Pomaga komórkom organizmu się regenerować, przez co chroni je przed działaniem wolnych rodników i starzeniem. Jest konieczna dla utrzymania zdrowej i pięknej skóry, włosów oraz paznokci. Chroni przed powstaniem niektórych nowotworów, korzystnie działa także na serce poprzez obniżanie poziomu cholesterolu. Pomaga tworzyć szkliwo nazębne oraz bierze udział w prawidłowym wzroście płodu. Wzmacnia odporność i wpływa pozytywnie na pracę tarczycy. Pełni więc niebagatelną rolę i to w wielu obszarach funkcjonowanie organizmu.

Niedobór tej witaminy może prowadzić do tak zwanej kurzej ślepoty, suchości oka. Może także powodować osłabienie i łamanie się paznokci, włosów oraz nadmierne rogowacenie naskórka. Jej nadmiar również jest niebezpieczny, może powodować osłabienie mięśni, krwawienie dziąseł, a nawet zahamowanie wzrostu i krwotoki.

Jak uzupełnić braki witaminy A?

Jeśli wiemy, że mamy braki tej witaminy, warto spojrzeć na swoją dietę. Przy wprowadzeniu niewielkich zmian będziemy w stanie poprawić poziom witaminy A poprzez jedzenie. Naturalny dobry retinol znajdziemy na przykład w rybach i owocach morza takich jak tuńczyk, makrela czy ostrygi. Witaminę A znajdziemy także w nabiale na przykład w mleku czy śmietanie oraz jajkach. Innym źródłem tej witaminy są suszone morele lub czerwona papryka. Sposobem walki z niedoborem jest także suplementacja witaminy A. Można ją zażywać w formie proszku rozpuszczalnego w wodzie. Zanim jednak zdecydujemy się na suplementację, warto skonsultować się z lekarzem, ponieważ niedobory witaminy A są bardzo niebezpieczne, ale zdarzają się stosunkowo rzadko. Nasza dieta zazwyczaj w pełni zaspokaja zapotrzebowanie na tę witaminę.